سنسور دور موتور یکی از مهم ترین قطعات در سیستم انژکتوری می باشد. وظیفه اصلی این سنسور اینست که استارت خوردن خودرو را به اطلاع ECU برساند به این صورت که وقتی موتور استارت می خورد فلایویل به گردش درآمده و دندانه های آن از مقابل سنسور دور موتور عبور می کند.(فلایویل دارای دو ردیف چرخدنده است که یک ردیف جهت درگیری با دنده استارت و ردیف دوم جهت عملکرد سنسور دور موتور می باشد روی محیط دایره ی فلایویل به ازای هر ۶ درجه یک دندانه قرار دارد که البته جای دو عدد آن خالی است بنابراین دارای ۵۸ دندانه می باشد.) عبور این دندانه ها از مقابل سنسور موجب تغییر شار مغناطیسی و القا شدن یک ولتاژ متناوب با شکل موج سینوسی درون سیم پیچ سنسور خواهد شد، ECU با دریافت این سیگنال سینوسی متوجه استارت خوردن خودرو می شود و رله ی قدرت را فعال می کند.
همچنین با ارسال پالس هایی به انژکتورها و کوئل ها موجب سوخت پاشی و جرقه زنی و نهایتا روشن شدن خودرو خواهد شد، بنابراین وجود این سنسور برای روشن شدن و عملکرد مطلوب موتور الزامی است البته در سیستم های امروزی نظیر زیمنس باوجود سنسور موقعیت میل سوپاپ چنانچه سنسور دور موتور کاملا معیوب شود ECU به کمک سیگنال دریافتی از سنسور میل سوپاپ عملیات روشن کردن خودرو را به انجام می رساند، اما در این حالت موتور عملکرد و راندمان مطلوبی نخواهد داشت.
سنسور غیر فعال (Passive) و سنسور فعال (Active)
سنسور دور موتور در اکثر خودروها به صورت القای عمل می کند و یک عنصر Passive (غیر فعال) محسوب می شود یعنی جهت فعالیت نیازی به تغذیه ندارد، اما در برخی از خودروها نظیر کیا ریو سنسور دور موتور از نوع اثر هال می باشد و یک عنصر Active (فعال) محسوب می شود، یعنی برای عمل کردن به تغذیه نیاز دارد و این تغذیه از رله ی اصلی تامین می شود.
ردیف دوم فلایویل با داشتن جای خالی دو دندانه دارای ۵۸ دندانه است قرار گرفتن این جای خالی در مقابل سنسور دور موتور مصادف است با نقطه مرگ بالای سیلندر های ۱ و ۴ یعنی وقتی جای خالی دو دندانه جلوی سنسور قرار بگیرد دامنه سیگنال سینوسی خروجی از سنسور دچار افت ناگهانی می گردد و این لحظه زمانی است که سیلندرهای ۱ و ۴ در بالاترین نقطه ی کورس حرکتی خود قرار گرفته اند در این حالت یکی از این سیلندرها در انتهای تخلیه و ابتدای مکش و سیلندر دیگر در انتهای تراکم و در آستانه انفجار قرار گرفته است، هرچند که سنسور دور موتور بالا بودن سیلندر های ۱ و ۴ را به ECU گزارش می کند، اما توانایی تشخیص اینکه زمان پاشش کدام سیلندر و جرقه کدام سیلندر می باشد را ندارد.
بنابراین ECU ناچار است که پاشش سوخت را بصورت نیمه ترتیبی انجام دهد یعنی انژکتورهای هردو سیلندر قرینه را همزمان باهم فعال کند (سیلندرهای ۱و ۴ باهم ۲ و ۳ باهم) اما موتورهای که دارای سنسور موقعیت میل سوپاپ هستند پاشش بصورت ترتیبی (تک تک) انجام می شود. چرا که وظیفه سنسور میل سوپاپ تفکیک وضعیت سیلندرها می باشد.
ساختار داخلی سنسور دور موتور
ساختار داخلی سنسور از یک آهن ربا و یک سیم پیچی با هسته ی از جنس آهن نرم تشکیل شده است که در یک محفظه قرار گرفته است. دو سر سیم پیچ توسط سوکت سنسور با ECU در ارتباط است. در برخی خودروها سنسور دور موتور دارای سه پایه می باشد، که دو پایه از آن همان دو سر سیم پیچ است پایه سوم Shieldیا پارازیت گیر می باشد که از ECU ولتاژ منفی دریافت می کند. از وظایف این سنسور:
تشخیص نقطه مرگ بالا (TDC) یا همان زمان جرقه زنی سیلندر ۱
تشخیص دور موتور، تنظیم آوانس جرقه
تنظیم دور آرام موتور